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Español
2019-11-07
The second half of the twentieth century was characterized by a progressive darkening of the canons of beauty, which seemed to question the white patterns on which they have historically been built. In Colombia, this was parallel to the elaboration of new ideas about national identity, which coincided with a new appreciation of mestizaje, and with the gradual, complex and contradictory inclusion of ethnic-racial minorities in the idea of national beauty.
Based on the analysis of press material, especially Cromos magazine, this research proposes an interpretative framework of the relationship between whiteness and beauty in Colombia, showing imaginaries about the body as a key to understanding broader social phenomena such as ideas about nationality, the place of racial-ethnic minorities, and gender roles. From the meaning attributed to skin color, the local construction of whiteness is shown, evidencing the dynamics with which its predominance was constructed.
Although it remains over time, the relationship between whiteness and beauty was not static, varying according to the emergence of new social phenomena. Thus, on the one hand, whiteness manages to preserve itself as a place of power, adapting itself to the new socio-historical context and appropriating even what is opposed to it. On the other hand, these same processes lead to establishing the bases for their questioning and the construction of new identities.
La segunda mitad del siglo XX se caracterizó por un progresivo oscurecimiento de los cánones de belleza, que pareció cuestionar los patrones blancos sobre los cuales se ha construido históricamente. En Colombia, eso fue paralelo a la elaboración de nuevas ideas acerca de la identidad nacional, que coincidieron con una nueva valoración del mestizaje, y con la paulatina, compleja y contradictoria inclusión de las minorías étnico-raciales en la idea de belleza nacional.
Basada en el análisis de material de prensa, especialmente la revista Cromos, esta investigación propone un marco interpretativo de la relación entre blancura y belleza en Colombia, mostrando los imaginarios sobre el cuerpo como una clave para entender fenómenos sociales más amplios como las ideas acerca de la nacionalidad, el lugar de las minorías étnico-raciales y los roles de género. A partir del significado atribuido al color de la piel, se muestra la construcción local de la blancura, evidenciando las dinámicas con que se construyó su predominio.
Aunque permanezca a lo largo del tiempo, la relación entre blancura y belleza no fue estática, variando de acuerdo con el surgimiento de nuevos fenómenos sociales. Así, por un lado, la blancura logra conservarse como lugar de poder, adaptándose al nuevo contexto socio-histórico y apropiándose incluso de lo que le es opuesto. Por el otro, esos mismos procesos llevan a asentar las bases para su cuestionamiento y la construcción de nuevas identidades.
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