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Somos un mismo pueblo con culturas diversas
Español
2019
2019
This dissertation gives an account of the process of configuration of the indigenous health policy in Colombia between 1971 and 2017, regarding both its state and indigenous expressions. The process configured a permanent dispute between the indigenous political subject and the state. The former was a collective political subject that built a political-cultural project from the recovery and projection of an emancipatory epistemic and political diversity through processes of resistance, mobilization and permanent negotiation with a racist, exclusive and neoliberal state and political regime.
This dispute and its results amid political violence and structural racism are analyzed through the observation of contentious changes in the institutionality, normativity, and actions of the health policy for indigenous oriented from the state and politics–in contrast to the indigenous health policy built by the Indigenous Peoples. The dispute goes through five historical periods, from the assimilation of difference to multicultural integration of the equal-rights approach and finally via market mechanisms.
Both policies express the permanent quarrel between a General Social Security System in Health-SGSSS –with an individual and market logic– and an indigenous System of Own and Intercultural Health -SISPI –of collective and public nature–that challenges the asymmetries of powers and knowledge. The indigenous system also implies a critical interculturality against the hegemonic biomedical model inserted in the neoliberal model. Contrary to this latter, it embodies the Indigenous System of Own and Intercultural Health, oriented towards the balance of human being, nature, territory, community and authority relations from ancestral wisdom and collective political action based on the law of origin, the greater right and the proper right of indigenous peoples.
El presente trabajo da cuenta del proceso de configuración de la política de salud indígena en su expresión estatal e indígena en Colombia entre 1971 y 2017, entendido como una disputa permanente entre un sujeto político colectivo que construye un proyecto político-cultural desde la recuperación y proyección de una diversidad epistémica y política emancipatoria mediante procesos de resistencia, movilización y negociación permanente con un Estado y régimen político racista, excluyente y neoliberal.
Se analiza dicha disputa y sus resultados en medio de la violencia política y el racismo estructural a través de la observación de los cambios contenciosos en la institucionalidad, la normatividad y las acciones de la política de salud indígena, orientada desde el Estado y de la política indígena de salud construida desde los Pueblos Indígenas a lo largo de cinco periodos históricos en los que se transita de la asimilación de la diferencia, a la integración multicultural de la misma con enfoque de derechos y finalmente vía mercado.
Ambas políticas expresan la permanente disputa entre un Sistema General de Seguridad Social en Salud-SGSSS oficial, con una lógica individual y de mercado, y un Sistema de Salud Indígena Propio e Intercultural-SISPI de carácter colectivo y público, que desafía las asimetrías de poderes y saberes desde una interculturalidad crítica entre el modelo biomédico hegemónico insertado en el modelo neoliberal y el SISPI, orientado hacia el equilibrio de las relaciones ser humano, naturaleza, territorio, comunidad y autoridad, desde la sabiduría ancestral y la acción política colectiva basada en la ley de origen, el derecho mayor y el derecho propio de los Pueblos Indígenas.
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