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Sumario: Abstract: This paper analyses Catherine Jinks’s The Road (2004), a multi-protagonist novel, looking into the relationship between personal and historical forms of trauma in the context of postcolonial Australia and following Rothberg’s comparatist approach. More specifically, and taking advantage of the many synergies between the traumatic and the gothic, it studies the novel’s reliance on gothic tropes like the uncanny and the abject in order to demonstrate that both theme and narrative form work together against the overcoming of individual and national plights. The indigenous paratexts that frame Jinks’s story, read in the light of Walter Benjamin’s theses on history, prove particularly meaningful in this respect. Resumen: Este artículo analiza la novela The Road (2004), de Catherine Jinks, siguiendo el enfoque comparatista de Rothberg, con idea de explorar la conexión entre traumas individuales e históricos en la Australia poscolonial. En concreto, y aprovechando las sinergias entre lo traumático y lo gótico, se analizan tropos de la literatura gótica como el concepto freudiano de lo siniestro y la versión de lo abyecto de Kristeva. La intención fundamental es demostrar que tanto el tema de la novela como su forma narrativa dificultan la resolución de la problemática individual y de la nacional. Los paratextos indígenas que enmarcan el relato de Jinks, leídos a la luz de las tesis sobre la historia de Benjamin, resultan particularmente significativos a este respecto.

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